Jarenlang behoorde Research in Motion (RIM) met zijn Blackberry tot de
absolute top op de markt voor geavanceerde mobieltjes. Maar met de komst van
onder meer de iPhone heeft RIM het moeilijker.

Ook RIM’s PlayBook, een tegenhanger van Apple’s iPad, kan op de markt voor
computerplankjes nog niet tippen aan de prijs-kwaliteitverhouding die Apple
biedt.

RIM ziet echter andere kansen om zijn mobiele internettechnologie beter te
gelde te maken: de automarkt. Afgelopen jaar kocht RIM het bedrijfje QNX
Software, dat zich al specifiek op de automarkt richt en onder meer General
Motors, BMW en Toyota als klanten heeft.

Internet in de auto
De software van QNX wordt gebruikt voor de PlayBook-tablet en toekomstige
generaties van de Blackberry. RIM hoopt hiermee een leidende positie te
krijgen op de markt van geïntegreerde internettoepassingen in de auto, zo
meldt zakenkrant The
Wall Street Journal
.

Idee is om tablets in auto’s te integreren waarmee je ook kunt emailen, muziek
luisteren en spelletjes kunt spelen. Vraag is wel waar en voor wie.
Bestuurders mogen bij voorin ingebouwde internetcomputers niet al te veel
worden afgeleid. Maar als tablets ook achterin voor meereizenden beschikbaar
zijn, is meer mogelijk.

Onderzoeksbureau Frost & Sullivan schat dat er in 2016 zo'n 23,6 miljoen
auto's in de VS zullen zijn met internetverbinding, tegen een huidig aantal
van 8,7 miljoen.

TomTom onder druk
De interesse van RIM voor de automarkt brengt wel nieuwe uitdagingen voor
TomTom, de Nederlandse maker van navigatiekastjes. TomTom ziet de markt voor
losse navigatiekastjes krimpen en richt zich ook sterker op de automarkt met
ingebouwde kastjes.

In het eerste
kwartaal van dit jaar
kromp de omzet uit traditionele navigatiekastjes
bij TomTom met 16 procent, en groeide automotive met 53 procent,
vergeleken met een jaar eerder. Wel haalt TomTom uit samenwerkingen met
autofabrikanten, zoals Renault, nog relatief weinig omzet. Het gaat om iets
meer dan eenvijfde van het totaal.

Omdat RIM met internettechnologie in de auto tal van auto-apps beschikbaar wil
maken, waaronder navigatietoepassingen, komt het bedrijf vrijwel zeker in
het vaarwater van TomTom.

Lees ook:

Koers Blackberry daalt na winstwaarschuwing

TomTom stopt met doorverkopen data aan politie

TomTom verlaagt omzetverwachting

Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl